Blog Layout

Nye informasjonsbrosjyrer om stamming og løpsk tale til barnehager og skoler.

Martin Aasen Wright • 8. desember 2016
FOREDRAG: Initiativtaker til brosjyrene, Jon-Øivind Finbråten. FOTO: Martin Aasen Wright
Nå skal barnehagelærere og skolelærere kunne mer om stamming og løpsk tale. Helt nye informasjonsbrosjyrer er sendt til trykkeriet og mer enn 200 studenter har vært på foredrag.

Av: Martin Aasen Wright
Publisert 08.12.2016

I 2016 har Norsk interesseforening for stamming og løpsk tale (NIFS) laget nye brosjyrer og en informasjonsfolder om stamming og løpsk tale. I begynnelsen av desember 2016 ble informasjonsmateriellet sendt til trykkeriet, og planen er at distribusjonen skal gå ut i hele landet. For ett år siden søkte NIFS Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og Utdanningsdirektoratet (Udir) om totalt 192.000 kroner til prosjektet og fikk innvilget hele søknadsbeløpet. Prosjektet har et budsjett på 232.000 kroner.
NIFS har laget:
  • Brosjyre om stamming i barnehagen (16 sider)
  • Brosjyre om stamming og løpsk tale i skolen (16 sider)
  • Folder om stamming og løpsk tale (4 sider)
Dette skal sendes ut til barnehager, skoler, PPT-kontorer (praktisk-pedagogisk tjeneste) og helsestasjonenes oppslagstavler (Helseinfo AS).

Redaksjonskomiteen har bestått av: Martin Aasen Wright, Jon-Øivind Finbråten og Tommy Olsen fra styret i NIFS, og logoped Wenche Elsebutangen. Den faglige korrekturen har logoped Ane Hestmann Melle med kolleger fra Statped Sørøst, fagavdeling språk/tale stått for, og den språklige gjennomgangen har litteraturviter Andrea Aurdal tatt. Oda Martinsen Ruud har laget all layout.

Behov for mer kunnskap

Denne høsten har Jon-Øivind og undertegnede reist rundt på universiteter og høgskoler for å holde foredrag for barnehagelærer, lærer/lektor- og spesialpedagogikk-studenter. Vi dro først til Trondheim og Dronning Mauds Minne høgskole for barnehageutdanning, og ble møtt av 60 studenter fra barnehagelærer og spesialpedagogikk. Ved Universitetet i Oslo snakket vi for 35 lærerstudenter, og var tilbake ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim dagen etter for 45 lærerstudenter. Foreløpig siste stopp var Høgskolen i Hedmark (Hamar), hvor 77 studenter kom for å lære.

For 2017 har NIFS avtale med lærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus i februar. NIFS er også i dialog med flere andre læresteder om å holde foredrag.

Det er tydelig et behov for mer informasjon om stamming hos barnehagebarn og stamming og løpsk tale i skolen, basert på den erfaringen NIFS har med foredragene i høst. Mange av studentene har hørt om stamming, men forteller at de er usikre på hva det faktisk er og hvordan de skal møte en som stammer. Knapt noen studenter vet hva løpsk tale er.

Vi har fått mange spørsmål fra studentene, og vi har fått mer innblikk i hvordan arbeidshverdagen kan være for barnehagelærere og lærere og hvilke utfordringer de står overfor.

Tidlig innsats for barna

For barnehagelærerstudentene har Jon-Øivind og undertegnede fortalt om hvor viktig det er å ta signaler på begynnende stamming på alvor. NIFS mener at behovet for mer kunnskap om stamming i småbarnsalder er stort. Stamming er ikke en del av barnehagelærerutdanningen og om det er på studieplanen, er det opp til hvert enkelt lærested, ifølge Kunnskapsdepartementet. NIFS har fått mange henvendelser fra foreldre med barn i barnehagen som har opplevd å bli avvist av de ansatte på spørsmål om hjelp til å skaffe logoped. Det går utover barna. Når barnet får hjelp av logoped senere enn det som kunne ha vært mulig, er det større risiko for vedvarende stamming. 

NIFS støtter fullt ut logopedenes anbefaling om tidlig innsats. En av ti barn i småbarnsalder stammer og en prosent av den voksne befolkningen. En mulig forklaring er at hjernen hos småbarn er mer elastisk enn den voksne hjerne og dermed har en større evne til å kompensere for «feil» (stamming). Tidlig behandling kan derfor ha større betydning for småbarns taleutvikling enn når barnet er eldre.

Foreldrene vet som oftest best og når de mistenker at «det kan være stamming», skal man ta den bekymringen på alvor. Det er mer konstruktivt og hensiktsmessig med en føre-var-holdning. NIFS er kjent med at mange foreldre har måttet kjempe en utrettelig kamp mot barnehagelæreres mangel på kunnskap og forståelse. Slik skal det ikke være.
Essensen av vårt budskap til de kommende barnehagelærere har derfor vært:
  • Ta tidlige signaler på stamming alvorlig, ikke vent og se.
  • Stamming og stotring er ikke det samme. Vi oppfordrer til at man går bort fra begrepet stotring, da det ofte skaper mer forvirring enn forståelse for problemet.
  • Lytt til foreldrene, det er de som oftest kjenner barna best.
  • Hjelp foreldrene med å skaffe logoped.
  • Vurdering på feil grunnlag.
For lærerstudentene har Jon-Øivind og undertegnede snakket om hvilke utfordringer elever med stamming har i skolen. Kort fortalt, muntlig aktivitet. Høytlesing. Håndsopprekking. Fremføring. Muntlig vurdering. Sosiale situasjoner. I foredraget har vi forklart hvilke rettigheter elevene har etter diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, og forskrift til opplæringsloven. Vi har kommet inn på hva som er de typiske «fallgruvene» når en lærer skal vurdere en elev (som stammer eller har løpsk tale). Med andre ord, hvilke konsekvenser mangel på kunnskap hos læreren har for eleven.

«Eleven stammer jo ikke, så det er jo ikke noe problem»
  • Kommentar: Den hørbare stammingen er bare en del av taleflytvansken.
«Eleven ordlegger seg så rart, så dette blir en lav karakter»
  • Kommentar: Både stamming og løpsk tale kan gjøre at eleven bytter ut ord eller bruker uvant setningsoppbygging. Mange elever med løpsk tale oppfatter for øvrig ikke at det de sier, er uforståelig for andre. Om du som lærer vektlegger taleflytvansken ved vurdering av eleven, er det i strid med paragraf 3-3 i forskrift til opplæringsloven.
«Jeg kan jo bare slutte å spørre vedkommende om å svare på spørsmål i timen, så er saken løst?»
  • Kommentar: Tenk heller på hvordan du kan tilrettelegge for muntlige vurderingssituasjoner der alle synes det er naturlig å bidra.
«Eleven rekker ikke opp hånda, viser ikke engasjement og unnlater å svare konkret på spørsmål, fleiper og snakker seg bort»
  • Kommentar: Alt dette kan være en del av en unngåelsesstrategi. Snakk med eleven, foresatte, kollegaer eller elevens logoped.
Hva skal lærere gjøre? Her er våre råd:
  • Ha god kontakt med elev, foresatte og logoped om hvordan eleven kan delta i undervisningen. Sett mål og lag fortløpende avtaler.
  • Snakk med eleven, foresatte og logoped om hvordan dere skal håndtere høytlesning og spørsmål som stilles i klasserommet.
  • Innfør regler i klassen om at alle må rekke opp hånda for å svare og pass på at regelen følges. Slike kommunikasjonsregler gagner alle.
  • Se på eleven når du lytter til ham eller henne. Ikke se bort, selv om eleven stammer litt. Vis med kroppsspråket at du lytter.
  • Snakk tydelig, rolig og avspent, på samme måte som du ønsker at elevene skal snakke til deg. Vær en oppnåelig talemodell. Dette gjelder spesielt yngre elever.
  • Still gjerne åpne spørsmål med mange mulige svar slik at flere slipper til. Ikke bare spørsmål som tradisjonelt har et svar som er «rett/galt». Vent 5-10 sekunder før du velger noen til å svare. Dette er gode virkemidler for å få samtlige elever til å delta i den muntlige aktivitet i klasserommet.
  • Ikke fullfør setningen for eleven. Avbrytelser kan gjøre stammingen verre og du kan gjette feil.
  • Ikke avbryt eleven med å si «ta det rolig», «snakk saktere», «stress ned» og «pust ut». Dersom det å snakke saktere for en person med løpsk tale eller å stresse ned på kommando for en som stammer hadde vært alt som skulle til, så hadde de gjort det allerede. La dem fullføre i fred. Snakk med dem i ettertid.
  • Ta tak i erting og mobbing som i alle andre situasjoner.
  • Ta hensyn til eleven, men ikke sykeliggjør eleven eller situasjonen.

Av Ylva Sevilhaug-Schjølberg 31. mars 2025
Årsmøtehelg 2025 og presentasjon av nytt styre
16. mars 2025
Kjære medlem! I stamposten ifjor skrev jeg et innlegg om at Nifs «rebrandes» og at vi nå i godt over ét år har jobbet mye med merkevareendringen. På forsiden sto det imidlertid at vi gledet oss til å vise frem forslaget til dere medlemmer i august 2024! Dette var jo tenkt å arrangeres i forbindelse med høstweekend, men da den ble avlyst grunnet liten påmelding, ble jo ikke dette noe av likevel. Men fortvil ikke! Forslaget står enda, og vi har bestemt oss for å vise det frem på årsmøtet 2025 istedenfor. Dette er for at flest mulig medlemmer skal ha mulighet til å være med og for at vi i komitéen skal ha tid til å forberede forslaget godt. Vi tenkte likevel det kunne være lurt å vise dere noen smakebiter på hva merkevareendringen består av! Når vi sier merkevareendring, navnebytte og logoforslag, er det vanskelig for dere medlemmer å se for dere akkurat hvordan det skal se ut, eller hva det innebærer. Vi fikk jo god hjelp av TRY til å sette sammen en grundig designerpakke, hvor alle løsninger er nøye gjennomtenkt for å speile stamming og løpsk tale best mulig! Nå er det jo ikke slik at det er så lett å «tegne» stamming og løpsk tale, rett og slett fordi den ser så forskjellig ut fra person til person. Det var viktig for oss under hele prosessen at vi skulle få frem det individuelle, sterke og modige uttrykket. Det synes vi at vi har fått til skikkelig godt. Hva gjelder navn, er dette kanskje den største endringen som blir en vane å venne seg til for dere som har vært i NIFS lenge! Dere er jo vant til NIFS, og vant til logoen vår. Logoen er ikke brukt i dagligtalen vår rundt NIFS, så det blir kanskje ikke et like stort savn, men navnet «NIFS» er kjent for mange tunger. Men hva betyr egentlig NIFS...? NIFS er jo forkortelsen for «Norsk interesseforening for stamming og løpsk tale».. Puh, blir jo sliten i fingrene av å skrive hele det navnet! Og det blir man når man må si hele organisasjonsnavnet vårt også, så da ble vel NIFS en kort og enkel forkortelse. Det eneste problemet er at den er ikke spesielt åpenbar. Heldigvis for oss har vi en poet på laget i komitéen, som en sen kveld på arbeidet klekte ut et navn vi andre i komitéen umiddelbart syntes smakte godt på tungen når vi sa det høyt! Klare? STOLT! Ja, det er lov å klappe, for vi selv syntes dette er fryktelig bra, sånn helt ydmykt selvsagt;) Fra spøk til revolver: det nye navneforslaget vårt er nemlig « Stolt ». Hva står det for? Jo, det står for « St amming o g l øpsk t ale». Enkelt og greit. Stolt er et navn vi ønsker å forbinde stamming og løpsk tale med! Når man tenker på funksjonshindring eller annerledeshet er det ikke alltid at det er forbundet med stolthet. Det er noe vi i NIFS, forhåpentligvis snart Stolt, ønsker å gjøre noe med. Vi ønsker at mennesker som stammer og taler løpsk skal stå rakrygget og si «jeg stammer/har løpsk tale og er medlem i Stolt». Det er det mye styrke, modighet og råskap i. I tillegg er jo ordet «stolt» positivt ladet, og gir gode assosiasjoner, noe vi også synes er viktig når man skal til med en navneendring. Under prosessen med merkevaren fant vi jo fort ut at det er begrenset med alternativer rundt nytt navn. Hovedtanken var at det skulle være et enstavelsesord, kort & catchy, og at det skulle gi mening. Hva er bedre enn Stolt da? Ingenting mener vi, så derfor landet vi på nettopp det! Tusen takk Ciel, for meget god idé en sen kveld på trikken! Det fulle og hele navnet vårt blir derfor: Stolt - stamming og løpsk tale! Så kommer vi til logo. Her steppet TRY opp og hjalp oss stort, når våre hjerner gikk tom for idéer. Som skrevet tidligere er det vanskelig å male et bilde på hvordan stamming og løpsk tale ser ut, uten at det blir en figur som spyr ut ord og bokstaver. Det var ikke akkurat «looken» vi gikk for, så her fikk TRY en stor jobb foran seg for å best mulig lage en logo som representerte oss, men på en positiv måte. Vi fikk flere logoforslag, men vi falt for én som vi syntes passet inn estetisk og moralsk. Logoen, som dere ser på bildet under, skal etterligne mennesker som prater sammen. Den er enkel, stilren, men billedlig. Hodene danner en slags trekløver, og ser du bort fra planten kløver, så kan man jo se på trekløveren som et symbol på en gruppe som holder sammen. Nå er vi i organisasjonen mange flere enn tre personer, men tanken er uavhengig av antall medlemmer, at gruppen som prater sammen står for samhold og fellesskap. Det er jo mye mer enn bare logo og navn som gjelder når man tenker på en helhetlig merkevareendring. Vi snakker farger, utforming, markedsføringsstrategier og mer. Alt dette har TRY hjulpet oss med, under tett oppfølging med komitéen som var ansvarlig. Under teksten, i bilde-sliden her, har dere fått sett litt ulike måter Stolt skal se ut. Vi har mange fargekombinasjoner vi kan bruke, og fargene er også nøye valgt ut. Gulfargen blant annet representerer NIFS som vi kjenner det idag, og lillafargen har tatt inspirasjon fra britiske «STAMMA», som opererer med mye lilla! Som dere forhåpentligvis både ser og hører er det lagt en god del arbeid bak dette prosjektet, og jeg snakker på vegne av hele komitéen når jeg sier at vi er skikkelig ... stolt! Nå er det likevel opp til dere medlemmer om Stolt blir virkelighet, og vi bytter ut NIFS og «måkeskit» med noe mer moderne og beskrivende for organisasjonen! På årsmøtet i vår vil vi holde en presentasjon av merkevareendringen (den vil også streames digitalt), og gi tid til å svare på eventuelle spørsmål som kanskje dukker opp underveis. Nøl ikke med å sende mail til «post@stamming.no» før vårseminaret også dersom det er noe dere har på hjertet! På årsmøtet vil det også avholdes en avstemning over endringen, men til de som ikke har mulighet til å være med fysisk på årsmøtet, vil det også gies tilgang noen dager før årsmøtet til å stemme digitalt! Det er derfor viktig at alle medlemmene i NIFS bruker retten deres til å stemme, enten dere digger Stolt, eller er skeptisk til endringen! Jeg vil igjen få understreke hvor godt komitéen har jobbet, og at samarbeidet med TRY gikk over all forventning! All honnør til alle de flinke menneskene som har jobbet på dette prosjektet! Vi sees på årsmøtet til våren, og i innboksen når som helst! -På vegne av komité for merkevareendring, Ylva "Link til streaming vil sendes dagen før og samme dag som årsmøtet avholdes, 22. mars. Informasjon og tilgang til digital avstemming vil bli sendt ut mandag 17. mars på mail!"
Av NIFS 23. februar 2025
Velkommen til familieweekend på Hove Leirsenter 6.-8. juni 2025
Av NIFS 27. januar 2025
NIFS arrangerer Årsmøte og vårseminar den 22.-23. mars på Thon Hotel Opera, Oslo.
12. januar 2025
Ungdomsweekend i år gikk av stabelen 9.august i Oslo med hele åtte flotte ungdommer som valgte å bruke ene helgen sin av sommerferien på å knytte verdifulle bånd med både oss arrangørene og hverandre!
Av NIFS 1. september 2024
NIFS arrangerer Høstweekend den 18.-20. oktober på Scandic Solli, Oslo.
Av NIFS 8. august 2024
Nordic Stuttering Seminar 2024 i Estland
22. juni 2024
Center Logopedi kjører igang Camp Dream, Speak, Live i Norge denne sommeren!
3. juni 2024
BLI MED PÅ UNGDOMSWEEKEND 2024!!
27. mars 2024
NIFS på FFO´s lederkonferanse 2024!
SE ELDRE NYHETER
Share by: