VEDTEKTER

Vedtekter

Vedtatt på årsmøtet 17. november 1979, med endringer vedtatt på årsmøtet 7. februar 1987,
på årsmøtet 11. februar 1989, årsmøtet 12. mars 1994, årsmøtet 17. mars 2001, årsmøtet 9.
mars 2002, årsmøtet 8. mars 2003, årsmøtet 29. mars 2008, årsmøtet 24. mars 2012, årsmøtet
15. mars 2014, årsmøtet 2. april 2016, ekstraordinært årsmøte 22. oktober 2016 og årsmøtet
17. mars 2018, årsmøtet 24. oktober 2020 og årsmøtet 16. mars 2024.

§ 1. Navn og medlemskap

Norsk interesseforening for stamming og løpsk tale (NIFS) er en landsomfattende
organisasjon for personer som stammer og personer med løpsk tale, deres pårørende, og andre
som er faglig og/eller personlig interessert i stamming og løpsk tale.

§ 2. Formål

Foreningen har som formål å forbedre livsvilkårene for personer som stammer og/eller har
løpsk tale, og jobbe for deres interesser, samfunnsmessig likestilling og deltakelse.

Foreningen vil:

• Drive aktivt interessepolitisk arbeid for et best mulig behandlings- og hjelpetilbud og
andre forhold som kan bedre livssituasjonen i alle faser av livet. Drive
opplysningsarbeid for å spre kunnskap om stamming og løpsk tale, og skape økt
forståelse for situasjonen til personer som stammer og/eller har løpsk tale.

• Bistå personer som stammer, personer med løpsk tale og andre, som skoler, foreldre,
arbeidsgivere etc. med opplysninger og veiledning, herunder være behjelpelig med å
formidle kontakt med hjelpe - og behandlingsinstanser.

• Samle medlemmer i et godt faglig og sosialt miljø, og blant annet holde kontakt med
tilsvarende organisasjoner i andre land.

• Drive likepersonsaktiviteter, som omfatter én-til-én kontakt, samtalegrupper,
aktivitetsgrupper og likepersonskurs.

• Stimulere til opprettelse av fylkeslag og lokallag.

Foreningens medlemmer må i overveiende grad bestå av stamme og løpsktalende og deres
pårørende, og er åpen for alle som tilhører denne gruppen.

Foreningen drives på et ideelt og ikke-kommersielt grunnlag og i tråd med norsk lovgivning.
Et eventuelt overskudd tilfaller organisasjonen eller andre samfunnsnyttige formål.

§ 3. Medlemskap

NIFS har tre kategorier medlemskap. Disse er hovedmedlem, familiemedlem og fagmedlem.
Medlemskap i NIFS tegnes for ett år av gangen og følger kalenderåret. Ved manglende
betaling opphører gyldig medlemskap etter tredje gangs forfall av årets kontingent.

Husstander med flere medlemmer kan tegne hovedmedlemskap for ett medlem og
familiemedlemskap for de øvrige. Familiemedlem skal være folkeregistrert på samme
bostedsadresse som et hovedmedlem. Hovedmedlemmer og familiemedlemmer over 15 år har
demokratiske rettigheter i NIFS.

Fagmedlemskap er forbehold personer som utelukkende er fagpersoner som ønsker å være
medlem i NIFS. Fagmedlemmer har demokratiske rettigheter i NIFS.

I NIFS kan ingen bli utestengt fra medlemskap, selv om man skulle bli utelukket fra
tillitsverv.

§ 4. Organisasjon

Foreningen har en demokratisk oppbygging som sikrer at alle medlemmer som har fylt 15 år,
etter bestemmelsene om medlemskap i § 3, har lik møterett, tale- og forslagsrett, stemmerett
og rett til å la seg velge til representant. Stamme, løpsktalende og deres pårørende har flertall i
alle styrende organer nasjonalt, regionalt og lokalt.

Årsmøtet er foreningens øverste besluttende myndighet. Styret velges av årsmøtet og er
foreningens utøvende myndighet. Foreningen er tilsluttet Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO), Studieforbundet FUNKIS og International Stuttering Association
(ISA).

Foreningen kan ha fylkeslag og lokallag, se paragraf 10.

§ 5. Årsmøte

Årsmøtet avholdes hvert år og skal behandle følgende saker:

1. Valg av ordstyrer, referent og to (2) medunderskrivere av årsmøtereferatet. Ordstyrer
skal velges som den ene av de to medunderskriverne.

2. Godkjenning av innkalling og saksliste

3. Årsberetning

4. Årsregnskap og revisors beretning

5. Styrets budsjettforslag, herunder fastsettelse av årskontingenten så fremt det er
innkommet forslag om å endre denne

6. Valg, der det hvert år skal velges:

• Styre og vararepresentanter i samsvar med § 7. Styret har den øverste ledelse
av organisasjonen mellom årsmøtene.
• Revisor
• Valgkomité på to (2) medlemmer, som skal ha fri tilgang til regnskap,
møtereferat og øvrig driftsdokumentasjon.

7. Saker fra medlemmer eller styret

Saker som ønskes tatt opp på årsmøtet må være styret i hende innen 15. januar, så
fremt styret ikke har sendt ut skriftlig melding om tidligere eller senere frist. Bare
medlemmer som har betalt medlemskontingent for meldingsåret kan fremme saker.

Årsmøtet skal holdes en gang hvert år, fortrinnsvis innen utgangen av mars måned.

Elektronisk innkalling med saksliste skal være sendt ut til medlemmene senest tre (3)
uker i forveien. Årsberetning, revidert regnskap, budsjettforslag og eventuelle saker
fra styret eller medlemmer skal om mulig sendes ut sammen med innkallingen, eller
senest to (2) uker før årsmøtet holdes.

Referat fra årsmøtet skal sendes ut til alle medlemmer senest innen utgangen av 2.
kvartal.

§ 6. Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte skal innkalles når styret eller minst 1/10 av medlemmene krever det.

Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle saker som er årsak til innkallingen. Innkalling med
saksliste og sakspapirer skal sendes ut senest to (2) uker i forveien.

§ 7. Årsmøtets vedtak

Årsmøtet er suverent og har fullmakt til å fatte endelig vedtak i alle saker. Representanter med
rett til å stemme på landsmøtet skal være valgt av og blant medlemmene i organisasjonen.
Bare medlemmer som har betalt medlemskontingent for meldingsåret har stemmerett under
godkjenning av årsberetning og regnskap på årsmøtet.

Styremedlemmer har ikke stemmerett i saker om godkjenning av regnskap og årsberetning, og
valg av revisor.

Årsmøtets vedtak fattes med simpelt flertall, unntatt vedtektsendringer som krever 2/3 flertall.

Alle avstemninger foretas ved håndsopprekking. Ved personvalg der mer enn en person er
foreslått til verv, kan det likevel holdes hemmelig valg når minst en (1) av de
stemmeberettigede krever dette.

§ 8. Styrets sammensetning

Styret består av inntil syv (7) medlemmer og minst 2/3 av styremedlemmene skal velges fra
stamme og løpsktalende og deres pårørende.

Styremedlemmene velges for to (2) år om gangen, og halvparten av styret står på valg hvert
år. Dessuten velges to (2) – fire (4) vararepresentanter for en periode på ett (1) år.
De ordinære valgene foretas slik:

• det ene året: leder og to (2) til tre (3) styremedlemmer
• neste år: nestleder og to (2) til tre (3) styremedlemmer

Dersom noen midtveis i valgperioden trer ut av styret eller blir valgt inn i andre funksjoner,
skal det foretas suppleringsvalg. Ved slike valg blir valgperioden bare ett (1) år, fram til første
ordinære valg.

Eventuelle endringer av eksisterende antall styremedlemmer eller varamedlemmer skal vedtas
av årsmøtet som vedtektsendring.

§ 9. Styrets vedtak og arbeid

Alle saker som ikke skal avgjøres av årsmøtet, kan behandles og avgjøres av styret. Styret
utpeker foreningens representanter til FFOs nettverk/råd og øvrige interessepolitiske
nettverk/råd blant styremedlemmene. Styret kan beslutte å delegere representasjonsskap til
medlemmer.

Foreningens internasjonale kontakt og redaktøren av medlemsbladet velges blant foreningens
medlemmer, av styret.

Styret er beslutningsdyktig når minst 2/3 av medlemmene er til stede. Vedtakene fattes ved
simpelt flertall. Ved stemmelikhet er lederens stemme utslagsgivende. Det skal føres referat
fra styrets møter.

Styret kan nedsette arbeidsutvalg og delegere myndighet til dette. Styret kan også nedsette et
faglig utvalg, som har en rådgivende funksjon.

§ 10. Fylkeslag og lokallag

(1) Lokallag og medlemmer

Med lokallag menes lag som er en selvstendig enhet i
organisasjonen, har vedtekter, minst fem medlemmer og eget styre valgt av og blant
medlemmene. Fylkeslag som fungerer som lokallag regnes som tellende lokallag.
Lokallaget er underlagt sentralorganisasjonens vedtekter, med unntak av §8 og §11.

(2) Styrets sammensetning

Lokallagsstyret må bestå av minimum 3 medlemmer. Minst 2/3 av
styremedlemmene skal velges fra personer stamme og løpsktalende og deres pårørende.

(3) Økonomi

Lokallag skal ha en selvstendig økonomi, og de må ha et årsregnskap.

Lokallagets styreleder leverer regnskap sammen med årsrapport (§10.4) til NIFS sentralstyre
hvert år i god tid før sentralorganisasjonens årsmøte for godkjenning.

(4) Årsrapport

Årsrapport utfylles på NIFS sitt standardiserte skjema fra det enkelte lokallag
og sendes til sentralstyret sammen med årsregnskapet hvert år i god tid før
sentralorganisasjonens årsmøte. Rapporten skal være for det enkelte grunnlagsår, datert og
signert av lederen for lokallaget, eller av to av styrets medlemmer. Rapporten skal inneholde
opplysninger om lagets navn, kommune- og fylkestilhørighet, dato for valg av styre, styrets
funksjonsperiode, navn på styrets medlemmer pr. 31. desember i grunnlagsåret.

§ 11. Regnskap og revisjon

Foreningens regnskap og økonomiske forvaltning skal kontrolleres av foreningens revisor.
Revisor skal ha fullstendig adgang til regnskapet. Regnskapet skal være avsluttet og godkjent
av styret og revisor i god tid før årsmøtet holdes. Revisor skal i sin beretning anbefale
regnskapet godkjent eller ikke godkjent.

§ 12. Oppløsning

Foreningen skal oppløses dersom forslag om dette oppnår 2/3 stemmeflertall på to (2) på
hverandre ordinære årsmøter. Ved oppløsning skal eventuelle overskytende midler eller
eiendeler benyttes til fremme av foreningens formål.
Share by: