Den hørbare stammingen er bare en del av taleflytvansken
Både stamming og løpsk tale kan gjøre at eleven bytter ut ord eller bruker uvant setningsoppbygging. Mange elever med løpsk tale oppfatter for øvrig ikke at det de sier, er uforståelig for andre. Om du som lærer vektlegger taleflytvansken ved vurdering av eleven, er det i strid med paragraf 3-3 i forskrift til opplæringsloven.
Tenk heller på hvordan du kan tilrettelegge for muntlige vurderingssituasjoner der alle synes det er naturlig å bidra.
Alt dette kan være en del av en unngåelsesstrategi. Snakk med eleven, foresatte, kollegaer eller elevens logoped.
Elever med som stammer eller har løpsk tale kan møte problemer når de skal bli vurdert i muntlig aktivitet i vanlige klasseromssituasjoner, eller mer formelle situasjoner som for eksempel muntlige prøver eller fremlegg. Mange lærere synes det kan være vanskelig å vite hvordan de skal tilrettelegge for elever med ulike vansker. De er ofte ikke klar over at de bør, eller hvordan de skal, ta hensyn til taleflytvanskene når elevens prestasjoner skal vurderes.
Paragraf 21 i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (av 2017) gjør det klart at alle med funksjonsnedsettelser har rett på tilrettelegging av undervisning og vurderingssituasjoner. I henhold til paragraf 12 er brudd på paragraf 21 å anse for diskriminering. Taleflytvansker er å regne som en form funksjonsnedsettelse og disse paragrafene gjelder også for stamming og løpsk tale.
Sentrale punkter fra forskrift til opplæringsloven (FO).
Alle elever skal få mulighet til å få vist og vurdert kompetansen sin (FO §3-2). «Føresetnader, fråvær, orden eller åtferd skal ikkje inn i vurderinga i fag.» (FO §3-3). Forutsetningene til den enkelte er en generell bemerkning som omfavner alle former for vansker som kan ha konsekvenser ved en vurderingssituasjon, slik som stamming og løpsk tale. Lovverket sier derimot ingenting om hvordan man rent praktisk skal tilrettelegge undervisningen og vurderingssituasjoner. Det som står om tilrettelegging av eksamen kan oppsummeres i noen punkter (FO §3-29):
Samme paragraf informerer om hvordan man går frem for å få tilrettelagt eksamen:
For privatister fra samme paragraf:
Forslag på tilrettelegging ved eksamen
Til sensor og lærer ved eksamen:
Ikke kom med "gode" råd som
Slike kommentarer avbryter kommunikasjonen og bidrar kanskje til mer stress. Om det var så enkelt som å "slappe seg av" gjennom stammingen hadde man ikke stammet. La eleven snakke ferdig eller gjør avtale om hva som er greit og ikke.