Av: Oscar Aaslund Hovin
– Å kontakte nødmeldesentralene er avgjørende i en nødsituasjon, men ikke alle kan gjennomføre et taleanrop, sier Cecilie Daae, direktør i DSB.
Hjelp via SMS
– Nød-SMS gjør hverdagen tryggere for døve, hørselshemmede og talehemmede, som nå kan komme i direkte kontakt med dyktige operatører på nødmeldesentralen i en nødsituasjon, forteller Daae.
Prosjektet har pågått siden 2017 og prosjektet har blitt styrt fra nødmeldesentralene i Bodø:
– Vi har hatt et godt samarbeid med testpersoner fra målgruppen. De har sendt inn nødmeldinger på SMS til 110-sentralen, så operatørene har fått øvd seg på å håndtere disse, forteller Sturla Roti, prosjektleder for Bodø 110.
Godt brukt
Stamming.no snakker med Dag-Erik Lauritzen, prosjektleder i Direktoratet for nødkommunikasjon. Lauritzen forteller at det har vært stor interesse for prosjektet:
– Hittil er det over 3000 telefonnummer som er forhåndsregistrert for bruk av Nød-SMS. Vi har hatt flere hendelser med skarpe oppdrag, forteller han.
Vi har også vært i kontakt med generalsekretær Petter Noddeland i Norges Døveforbund, som har gode erfaringer med tjenesten.
Hvordan fungerer Nød-SMS?
Først og fremst må du registrere deg for bruk av Nød-SMS. Dette gjøres enkelt på nettsiden til Nød-SMS. I en nødsituasjon kan de som er registrert sende en SMS direkte til 110, 112 og 113. På nødmeldesentralen vil operatøren som mottar meldingen sende en bekreftelse på at den er mottatt. Deretter sendes oppfølgingsspørsmål via SMS slik at operatøren får nok informasjon til å vurdere informasjonen og sende riktig hjelp til rett plass.
Hvordan registrere deg for Nød-SMS?
Besøk nettsiden til Nød-SMS
og registrer deg. Skriv inn ditt telefonnummer og trykk send. Følg videre instruksjoner.
I en nødsituasjon er det viktig å sende med informasjon om:
- HVOR
du er.
- HVA
det gjelder.
- HVEM
og hvor mange personer er i nød.
Viktige telefonnummer i nødsituasjoner:
Ambulanse – 113
Politi – 112
Brann – 110