Løpsk tale er en vanske få mennesker kjenner til, også blant fagpersoner, mener logoped Ragnhild Rekve Heitmann i Statped Vest.
– Personer med løpsk tale blir ofte misforstått og undervurdert, sa hun under årsmøtehelgens andre dag.
– Løpsk tale er underkommunisert og underdiagnostisert. Vi trenger mer kunnskap.
Forskningen kan ikke si at det er én helhetlig årsaksfaktor, men man kan si at løpsk tale er arvelig, og at det i likhet med stamming kan oppfattes som en feil i talemotorikken, forklarte Heitmann. Det finnes få epidemiologiske studier på forekomsten av løpsk tale, men man kan anta, ifølge Heitmann, at:
- 70 prosent arvelighet.
- Mellom fem og 16 prosent har løpsk tale.
- Mellom 21 og 67 prosent har en kombinasjon av stamming og løpsk tale.
- Fire ganger flere menn enn kvinner (3:1 for stamming).
- Opptrer gjerne i førskolealder og kan være vanskelig å diagnostisere før åtteårsalder.
Stamming vs. løpsk tale
Hva kan man så si om sammenhengen mellom stamming og løpsk tale? Løpsk tale har det til felles med stamming at det er en rytmeforstyrrelse i talen, sannsynligvis betinget av en nevrologisk svikt. Med andre ord, løpsk tale er en forstyrrelse i tidsreguleringen av talen. Heitmann trakk frem tre innfallsvinkler: språklig, emosjonell, kommunikativ.
Personer med løpsk tale snakker utydelig, hurtig og støtvis, og har ofte gjentagelser av ord og stavelser, de utelater lyder og stavelser, har mange assosiasjoner og digresjoner, manglende oppmerksomhet mot samtalepartneren, og har mange pauser (enten «tomme», uten å si noe, eller «fylte», at man legger inn unødvendige fyllord og –lyder).
Personer med løpsk tale er mer ubekymret og mer utålmodige enn dem som stammer, men har like mye frykt for å snakke.
I tillegg er personer med løpsk tale mindre oppmerksomme på sin egen taleflytvanske og har mindre problemer med å snakke med andre. Det er lytteren som kan oppleve den løpske talen som vanskelig.
Eksempler på løpsk tale:
- Hurtig, akselererende tempo
- «Jeg blir irritert når de sier de ikkeforstårhvajegsier»
- Ombytting av lyd/stavelser/ord
- «Jeg blir irritert av det, når de sier, de ikke sårstår, hva jeg sier»
- Utelater lyder/stavelser/ord
- «Jeg blir irritert…,…de sier,…ikke forstår hva jeg sier»
- Ukorrekt/upresist ordvalg
- «Jeg blir kjedelig, når de sier, de ikke forstår, hva jeg sier»
- Gjentakelser/nøling
- «Jeg blir – blir – æh – æh- jeg blir – æh irritert av det, når de sier, de ikke forstår, hva jeg sier»
Behandling av løpsk tale
Heitmann anbefaler å begynne behandling hos barn i en tidlig fase, og kartlegge om det kan være andre vansker tilstede som oppmerksomhetsvansker, konsentrasjonsvansker, uttalevansker, språkvansker. Man bør være utholdende i gjennomføring av en behandlingsplan, ha klare, oversiktlige og kortsiktige mål, og tilpasse krav til barnets kapasitet.
Overfor ungdom og voksne bør man vise respekt og akseptere personens følelser. Bruk gjerne spill, aktiviteter og humor, gi personen kontroll over behandlingsprosessene, og vær systematisk med å definere kortsiktige mål som gir opplevelse av suksess.
– Legg vekt på endelsen i alle ordene, repeter det reporteren på radio sier, legg inn pustepauser mellom setningene for eksempel med kort pause ved komma og punktum, forleng vokalen i ordet og snakk i korte setninger, sa Heitmann.